Kendine Yabancılaşma, Depersonalizasyon ve Derealizasyon

depersonalizasyon

Depersonalizasyon kendine yabancılaşma durumu, birçok kişinin yaşayabildiği ve dünyada sıklıkla karşılaşılan bir durumdur. Öncelikle bilmenizi isterim ki, eğer bu durumu yaşıyorsanız kendinizi yalnız hissetmeyin. Sizin gibi bu durumu deneyimleyen birçok kişi var. Kişi, bu durumu yaşadığında kendine ve çevresine yabancılaşabiliyor. Her şey ona yabancıymış hissi verebiliyor. Bunu psikoloji alanında depersonalizasyon ve derealizasyon olarak isimlendiriyoruz. Bazen bu durum başa çıkılması güç hale gelebiliyor ve kişilerin psikolog veya psikiyatr desteğine ihtiyaçları doğabiliyor. Depersonalizasyon tedavisi için psikiyatrik destek ile ilaç kullanımı, psikolog desteği ile psikoterapi ve online terapi gibi yöntemler tercih edilebiliyor. Depersonalizasyon ve derealizasyonun birçok sebebi olsa da, en sık görülenlere birlikte bakalım.

Depersonalizasyon ve Derealizasyon Nedir?

Depersonalizasyon ve derealizasyon kişinin kendisine ve çevresine olan gerçeklik algısında değişimler meydana gelmesidir diyebiliriz. Kişi kendine, bedenine, sesine ve kendisi ile ilgili diğer ayrıntılara yabancılaşmış hissedebilir. Bazen bu durum kendisiyle sınırlı olmaz. Kişi kendisini çevresindeki olaylara, insanlara, olan bitenlere de yabancılaşmış hissedebilir. Bu gibi durumlarda, bu rahatsızlıktan şikayetçi olan kişilerin sıklıkla kendilerini ve dünyayı dışarıdan izlediklerini söyledikleri görülür. Kendine ve çevreye yabancılaşmanın birçok sebebi olsa da, bu durumun travma yaşanmasından sonra ortaya çıktığını sıklıkla görebiliyoruz. Afet, felaket, istismar ve bunlar gibi kişide yoğun strese sebep olacak durumlarla karşılaşılması sonrasında kişiler depersonalizasyon ve derealizasyon yaşayabiliyor. Bunun sebebi, karşılaşılan yoğun stres ile başa çıkmaya çalışan beynin kendini korumak için bir mekanizma geliştirmesi diyebiliriz. Aslında beynimiz, bizi korumak amacıyla böyle bir yöntem buluyor ve alglarımızda değişiklikler yaşıyoruz. Peki kendine yabancılaşmanın en sık görülen belirtileri nelerdir?

Depersonalizasyon ve Derealizasyon Belirtileri Nelerdir?

• Gerçeklikten kopuş hissi
  • Kendini rüyada gibi hissetmek
  • Yaşamıyormuş gibi hissetmek
  • Dışarıdan kendinizi gözlemlemek
  • Dışarıya ve kendiize yabancılaşma
  • Hissizleşmiş gibi hissetmek
  • Kendi bedenini veya etrafı olduğundan farklı boyutlarda algılama

Depersonalizasyon ve Derealizasyon Tedavisi Nedir?

Kendine yabancalaşma durumunun birden fazla tedavi yöntemi bulunmaktadır. Bu durumdan şikayetçi olan kişiler psikiyatr veya psikolog desteği alabilir. Psikiyatr görüşmesinde tedavi yöntemi genellikle ilaç kullanımı ile yapılır. Kişinin, psikiyatristin reçetelediği ilacı kullanması ile birlikte tedavi hedeflenir. Psikolog desteğinde ise kişi psikolog ile birebir veya online görüşme yaparak terapi alır. Konuşma terapisinde kişiye başa çıkma yöntemi olarak birçok teknik öğretilir. Kişinin psikoterapi sırasında öğrendiği bu teknikler sayesinde şikayetlerinin azalması ve durumun tedavi edilmesi amaçlanır. Psikologlardan alınabilen psikoterapiler birebir veya online terapi olarak çeşitlendirilebilir. Eğer kişi terapiye zaman ayırmadkta zorlanyorsa, evden çıkma konusunda problemler yaşıyorsa online terapi de tercih edebilir.

Alanına uzman psikologlar sayfamızı incelemek ve size uygun psikoloğu seçmek için buraya tıklayın.