Anksiyete Nedir ve Belirtileri Nelerdir?

panik atak

Anksiyete kulağa çok karmaşık bir kavram gibi gelse de aslında hepimizin tanıdık olduğu bir durum diyebiliriz. Anksiyete kaygının çok yoğun halidir. Normal şartlarda kaygıyı işlevsel ve motivasyonel bir duygu olarak ele alırız. Bir sorun hakkında kaygı hissettiğimiz zaman bu sayede sorunu çözmek için aksiyon alabiliriz. Sınavdan düşük alacağımızdan duyduğumuz endişe ders çalışmamızı sağlar. Projemizi yetiştirmediğimizde işlerin aksayacağına dair kaygımız o proje üstünde çalışmamızı sağlar. Bu yönüyle kaygı evrimseldir. Geçmişte en ilkel atalarımız bu duygu sayesinde hayatta kalmışlardır. Acıktıklarında bu sayede avlanmış, barınmak için mağara araştırmaya bu sayede koyulmuşlardır. Modern hayatımıza baktığımızda ise bu duygu gerçek bir tehlike anında işimize yarayabilir. Çünkü kaygı anında kaslarımıza kan pompalanır, göz bebeklerimiz genişler, hızlı nefes alır ve vücudumuzu soğutmak için terleriz. Bedenimizde meydana gelen tüm bu değişimler aslında gerçek bir tehlike anında kaçmak veya savaşmak reflekslerimiz için bizi hazırlar. Peki ya gerçek bir tehlike olmadan bu değişimleri yaşıyorsak? Kalbimiz hızlı hızlı atmaya başlayıp, soğuk soğuk terliyorsak mesela? İşte bu durum anksiyetedir. Kaygı artık işlevsel olmaktan çıkmış, gerçek bir tehlike olmadan aşırı boyutlarda yaşanmaya başlamıştır. İşte bu durumda anksiyete tedavisi ile birlikte kişiye başa çıkma teknikleri öğretilir ve kişi bu durumu nasıl yönetebileceğini görür.

Anksiyete Belirtileri Nelerdir?

Anksiyetenin birçok belirtisi bulunmaktadır. En sık görülenlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

• Aşırı gergin hissetmek
  • Kalp atışlarında hızlanma
  • Titreme
  • Odaklanma güçlükleri
  • Uyku sorunları
  • Kolay yorulma
  • Kas gerginlikleri
  • Mide ve bağırsak rahatsızlıkları
  • Terleme

Anksiyete Tedavisi Nelerdir?

Anksiyetenin tedavisinde birçok yöntem kullanılır. Yoğun kaygıdan şikayetçi olan kişiler psikolog veya psikiyatr desteği alabilir. Bazen bu iki desteğin bir arada alınması tedavi sürecini hızlandırabilir. Psikiyatri bölümünden ilaç desteği alınabilirken, psikologlardan da psikoterapi desteği alınabilir. Psikoterapide amaç kişiye kaygıları ile başa çıkabilmesini sağlayacak teknikler kazandırmaktır.

Anksiyete Testi Nelerdir?

Anksiyetenin ölçümünde birkaç farklı test kullanılabilir. Bunlardan en sık kullanılanları Beck Anksiyete Envanteri ve Hamilton Anksiyete Envanteri’dir. İnternette uygulanan bilimsellikten uzak testler gerçeği yansıtmamakla birlikte kişiyi yanlış yönlendirebilir. Doğru sonuca ulaşmak adına testlerin psikolog veya psikiyatr gibi bir uzman tarafından uygulanması ve ölçümlenmesi önemlidir.

Psikoterapi çeşitlerinden sıklıkla tercih edilenlerden biri olarak terapi, online seans, çevrimiçi psikolog görüşmesi gibi psikolojik destekler de kişi tarafından tercih edilebilir.

Yoğun kaygı ve endişeleriniz var ve bunlarla başa çıkmakta zorlanıyorsanız buraya tıklayarak psikologlar sayfamıza gidebilir, alanlarında uzman psikologlarımız arasından kendinize en uygununu seçebilirsiniz. Uzaktan terapi hizmetinden kolayca faydalanbilirsiniz.